24 januari 2014

Vaddå, skulle jag vara prestationsorienterad??

Ofta har jag fått höra hos företagshälsan (både från psykologen P och läkaren L) att jag är pretationsinriktad, har ett prestationstänk...
Vill inte riktigt finna mig med den etiketten, fast jag har förstås inte haft modet riktigt att säga ifrån eller protestera.

För min del innebär pretationsinriktad tänk att det är resultatet som är det viktiga, bara resultat. För mig är någon som är prestationsinriktad någon som kör sitt eget race och kör över andra i sin strävan mot sitt mål. En hänsynslös målsökande ensamvarg som inte skyr något i sin strävan.

Jag ser mig inte på det sättet. Jag är målfokuserad, absolut. Men vem är inte det? Är det alltid sjukligt att jobba sig mot ett bestämt mål?
Vidare ser jag mig som en lagspelare, jag tycker det är oerhört viktigt att man jobbar som ett team, hjälper varandra, har det kul ihop och jag vill nog också tillstå att jag är prestigelös för det mesta.

Över huvud taget vill jag att folk runtomkring mig ska må bra. Jag anstränger mig gärna hårt för att få folk omkring mig att ha det så bra som möjligt.

Läser jag in för mycket i prestationsetiketten?
Vad innebär begreppet egetligen?

Är jag en prestationsidiot?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar